På ferie i syd Vietnam

Så blev det igen tid til en lille ferie, en ganske tiltrængt ferie hvis du spørger mig.

Første rejsemål var Ho Chi Minh City, også kaldet Saigon, sammen med mine to rejsekammerater OC og Berg.

Jeg havde aftalt at overnatte i deres hus natten til afrejsedatoen, da vi allerede skulle med et fly kl. 7.00. Dette viste sig at være meget heldigt, idet jeg i løbet af natten har slået min alarm fra, og derfor først vågner da Berg kommer ind og vækker mig.

Men jeg kom op, og den bestilte taxa kom til tiden, og så var det ellers bare af sted til lufthavnen. Vi er i god tid, faktisk i så god tid, at vi må sidde og vente på at der bliver åbnet for check in. Endelig bliver der åbnet, og vi går op til skranken, hvor vi skal vise vores billet og pas. Berg går og joker lidt om at han har glemt sit pas, og hverken OC eller jeg selv, er helt vågen nok til at spille med på hans joke. En joke som viser sig at være realitet… Berg havde i god tro kunne joke med, at han havde glemt sit pas, da han havde medbragt et pas. Passet viste sig bare ikke at være hans pas, men en af dem han deler hus med. Derfor et godt råd til dig der skal rejse, det er ikke nok altid bare at tjekke om du har et pas med, det er også en god ide lige at tjekke, at det også er dig der er på pasfotoet og dit navn der står i. For Berg der ikke havde sit eget pas, var der kun en ting at gøre, nemlig at vende snuden mod Van Bao huset, hjem og hente sit pas, og håbe på at han ville nå tilbage til lufthavnen inden flyet var lettet. Men som nævnt tidligere var vi i god tid, og på trods af Berg skulle hjem og hente sit eget pas, var han der 2 min før vi skulle boarde. Afsted med os.

Eftersom vi var taget af sted tidligt, landede vi også i Ho Chi Minh City tidligt, og det første vi gjorde var at finde et hyggeligt sted der serverede lækker morgenmad.

Det var tydeligt at se, at vi alle manglede energi til at kunne begive os videre, på jagt efter et sted at bo. Berg var nok den af os der var mest træt, efter han havde været en tur/retur til lufthavnen. Han valgte nemlig at sætte sin bakke på kanten ad bordet, og da jeg så fik trådt på foden af bordet, gled hans bakke langsomt ned ad bordet. Bergs reaktion var at følge bakken med øjnene, i manglende overskud til at gøre noget, måske endda gribe bakken. Men han fik æren af at gå ned af trapperne og finde noget nyt mad.

Resten af dagen gik med først at finde et sted og bo, hvilket blev i et hyggeligt backpacker kvarter for derefter at udforske byens madsteder og barer.

Den efterfølgende dag havde vi booket en tur til Cu Chi tunnelerne. Igennem den guidede tur blev vi vist og fortalt om, hvordan vietnameserne sejrede over amerikanerne under vietnamkrigen, og jeg må sige at jeg er imponeret over vietnamesernes alternative måde at forsvare deres land.

Efter Cu Chi tunnelerne tog vi videre til krigsmuseet, og det første der mødte mig, var en masse billeder af døde og sårede vietnamesere, samt vietnamesere der blev tortureret og henrettet af amerikanere. Det næste jeg mødte var billeder af de mennesker der har og dem som stadig lider ad orange age. Jeg ved at man siger at i krig og kærlighed gælder alle kneb, men jeg synes det kunne være rart hvis mennesket ikke havde behov for at besidde magt, samt en større accept og tolerance for det forskellige, det som ikke er lige som en selv.

Tredje dagen var en heldagstur til Mekong Deltaet. Dette viste sig at blive en noget grænseoverskridende og indsigtsvækkende tur.

Vi tog med en båd i ud til den største ø i Mekong Deltaet, hvor der lå en bifarm. Her skulle vi prøve at smage lidt forskelligt lavet ud af honning, og alt imens vi sidder og slapper af, hiver guiden en kæmpe slange op af et bur. Så var det ellers tid til at få taget billeder med denne kæmpe kvælerslange rundet om halsen. Jeg har alle dage troet at jeg ikke var bange for slanger, men denne slange modbeviste min teori, da en ubehagelig følelse i kroppen spredte sig og jeg mest af alt ønskede at flygte.

Ved drengenes hjælp fik jeg først rørt slangen og derefter holdt spidsen af halen om min hals. Jeg ville ønske jeg ikke var bange for slanger, og jeg som de andre kunne holde denne slange, men er stolt over de fremskridt jeg gjorde.

Derefter gik turen videre i en lille båd til en kokosworkshop, og i begriber ikke hvor mange forskellige måder man kan få kokos på.

Så blev det tid til frokost og derefter en mindre lur i en hængekøje. Jeg vil ikke nævne nogen navne, men nogen valgte ikke at ødelægge hængekøjen, men rive hjørnepælen til huset op at jorden, B.. :)

Aftenen stod først på massage og ansigtsbehandling, for derefter at spise stegt flæsk med persillesovs, og NØJ hvor jeg savner dansk mad, især mors mad!

Fjerde dag i Ho Chi Minh City var noget mere afslappende. Vi fik sovet længe, og var på et større marked, hvor jeg fik shoppet lidt, og jeg er vild med Vietnams billige priser :)

Om aftenen gik turen videre i bus til Da Lat gennem et bjerget og noget bumpet terræn.

I Da Lat landede vi kl. 5 om morgen, og så var vi igen på jagt efter et sted at sove. Til vores held var der en mand fra et hotel ikke langt fra hvor vi blev sat af, der havde et ledigt værelse, så det tog vi. Det første vi gjorde var at lægge os til at sove og vågnede først op kl. 9, som til vores ærgrelse var en halv time efter de arrangerede turer. Men i Vietnam er dette intet problem, man finder bare en mand der kan køre og en der kan en smule engelsk og så var vi på vores helt egen arrangeret tur. Første stop var på en slags gård, hvor der blev avlet skorpioner, fårekyllinger og græshopper. Berg og OC skulle selvfølgelig smage en græshoppe, og til OCs ”held” fik han et ben til at blive siddende i halsen. Derefter gik turen videre til Elefant Vandfaldet. Et virkelig smukt vandfald. Så blev det en pagode, en silkefabrik, kaffeplantage, blomsterplantage, og til slut markedet der lå i Da Lat midtby. Markedet var ikke nær så stort som det i Ho Chi Minh, men havde da også nogle hyggelige boder.

Kl. 24 kom vores taxa som skulle sørge for at vi kom videre fra Da Lat til Nha Trang som var mit sidste stop inden jeg igen skulle tilbage til Hanoi. Vi ankom til Nha Trang kl. 03 om morgene, og kunne igen starte med at finde et hotel og få lidt mere søvn. Jeg havde ihærdigt forsøgt, at få sovet det meste af vejen fra Da Lat, men da ruten var i et bjerget område, hvor der vejen nogle gange bestod af meget glat mudder, var det til tider svært. Jeg har nemlig ikke øvet mig i hjemmefra, at sove i en bil der kører sidelæns.

Nha Trang er et typisk turist feriested. Og jeg synes bestemt også godt om Nha Trang! Den lange lækre sandstrand og det klare vand, gjorde det bestemt ikke værre! Der var ingen tvivl om at jeg den første dag skulle lægge på stranden og nyde solen. Desværre var der ikke meget sol den første dag, så det blev til en hyggelig restaurant og en masse kortspil.

Anden dag blev der taget revanche. Efter morgenmaden driblede drengene og jeg ned på stranden. Jeg var en smule nervøs. Dagen forinden havde jeg været henne og booke mig til en paraglidning. Hele vejen ned til stranden gik jeg og spekulerede på hvorvidt jeg turde, og om jeg ville springe fra i sidste øjeblik. Dette var ikke nødvendigt, for i det manden genkendte mig, gik det en, to, tre og så havde jeg sele på og hang oppe i luften. Det var en god tur, og udsigten så højt oppe var fantastisk! Og da jeg kom ned rystede jeg stadig fra oplevelsen. Tænker at det må være endnu federe og vildere at springe faldskærm, men nu må vi se om jeg en dag tør kaste mig ud i det…

Så var tiden snart blevet momsetid. Hvilket vil sige at jeg skulle skifte de to drenge som rejsepartnere ud med momserne. De ville ankomme til vores hotel omkring middag. Og efter at have indlogeret vores bagage på værelset gik turen tilbage til stranden :D

Aftenen stod på en hyggelig restaurant med alt godt fra havet og lidt pool på Guava bar. Jeg elsker ferie :D

Dagen efter havde vi booket en easyrider tur. Her fik jeg mulighed for at opleve Nha Trang havn, dragonfruit, ananas, casionødde og gummitræplantager, samt marker med ris, vandmeloner og grønne bønner. Igen fik jeg mulighed for at se et smukt vandfald, og denne gang fik jeg også lov at bade i det. Så fik jeg både set og prøvet hvordan man laver sivmåtter, og til slut endte jeg med lidt personlig pleje i form af mudderbad, spa og pool. Super lækker tur og helt klart anbefalelsesværdigt! Det er en fed oplevelse at sætte sig op på en motorbike og så bare køre. Nha Trang lægger også i et bjergområde, så naturen og udsigten var helt fantastisk smuk!

Næst sidste hele dag blev brugt på stranden, mens aften foregik på en party båd. Her var vi først ude og se fisk og ”hajer”, derefter var der race i en flettet kurv, hvor man sad to i, og med en pagaj skulle padle sig frem til et mærke og tilbage igen. Og hvis nogen er nysgerrige, så vandt min parter og jeg selvfølgelig begge gange, og blev de ubesejrede kurve-sejler-mestre. Så sejlede vi videre, mens vi fik lidt lækkert mad og derefter blev der hoppet i vandet med sikkerhedsring og så blev den flydende bar åbnet :) Aftenen sluttede af med Nha Trang beachparty.

Sidste dag skulle selvfølgelig bruges på stranden i håb om at få lidt mere farve, samt at få badet en sidste gang inden jeg igen skulle vende snuden mod Hanoi.

Det har uden tvivl været en lækker ferie!

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

