Thailand med mutti og daddy

Inden jeg tog til Vietnam, havde jeg lavet en aftale med mine forældre, om at skulle besøge dem i Thailand, når de i marts skulle på ferie dertil.
Denne tur vil jeg beskrive, som værende en tur med to sider. Rejsen dertil som var lang og uoverskuelig, og opholdet som værende hyggelig, solrigt og afslappende.

Torsdag d. 4/3 startede som en rigtig god dag. Jeg stod tidligt op, gik i bad, fik noget morgenmad, pakkede og så var jeg klar til at sætte mig ud i taxaen, som jeg havde bestilt et par dage i forvejen. Ja, alt gik som det skulle, og alt tydet på, at det ville blive en enkelt og stille rejse. I lufthavnen blev jeg kun bekræftet, idet jeg ankom i god tid, og at flyet lettede til planlagt tid. Jeg landede glad og spændt i Bangkok lufthavn kl. 11.30. Så skulle jeg “bare” ud og finde en bus eller en taxa til Bangkok togstation og med et tog derfra til Hua Hin, hvor mine forældre ville tage imod mig.

Det var ikke “bare”!
Det at komme ud af lufthavnen tog i sig selv en time, da man skal igennem check og paskontrol.
Da jeg kommer ud, opdager jeg, at lufthavnen er i tre etager, og hvilken etage skal jeg ud på? For en kort stund betyder det ikke så meget, for først skal jeg have hævet nogle bath, for at kunne komme videre…
Automaten viste at man kunne hæve 1.000, 5.000, 20.000 eller andet beløb. Jeg er vandt til vietnamesiske dong, og tænker at ingen af beløbene er nok til at kunne komme nogen steder. Så jeg taster 1 mio., men det vil automaten ikke være med til. Så prøver jeg 100 tusinde, og det vil den heller ikke. Hvad fanden er det for en lorte automat… Efter at have prøvet flere forskellige beløb ender jeg med 1.000 bath. Så er der ikke andet at gøre, end at se hvor langt jeg kan komme, og så hæve nogle flere hvis det er. Alt imens jeg står og er lidt frustreret over at automaten ikke vil give mig flere penge, opdager jeg til mit held et skilt der viser vejen til taxaer og busser.

Der er mange tilbud, og det hele virker meget kaotisk. Så efter at have røget en smøg og fået lidt mere styr på hvad jeg skal gøre, rejser jeg mig op og tager den første og bedste bod. Det mener jeg nemlig, for mig ville være det rette valg. Måske ikke når jeg tænker tilbage, men i det øjeblik var det. I boden solgte de busbilletter til fire forskellige destinationer, en til Bangkok station, som jeg skulle til. Så for den nette sum af 150 bath, kom jeg fra lufthaven til stationen, altså et skridt nærmere Hua Hin.

På stationen var der en masse hjælpende folk, der kunne vise mig hen til den skranke der solgte billetter. Så var spørgsmålet bare om jeg havde nok penge… Det havde jeg. Turen fra Bangkok til Hua Hin, en lille togtur der er planlagt til at vare fire timer, skulle ikke koste mere end små 300 bath.

3½ time efter at være landet i Bangkok, sider jeg i et tog på vej til mine forældre, og glæder mig over at dette er sidste transportmiddel. Toget er skemalagt til at være i Hua Hin kl.19, så små fire timer har jeg at fordrive, og 1½ time går da heldigvis med en lur. Klokken 19 var jeg stadig ikke nået frem. Toget er undervejs blevet en time forsinket. Efter en 13 timers rejse er jeg nået helt frem. Heldigvis en hel del klogere.
For 1.000 bath, kan man godt komme fra Bangkok til Hua Hin med bus og tog! Man skal ikke prøve at hæve 1 mio. og slet ikke hvis man er studerende som jeg, da det svare til 170 tusinde. Selv 100 tusinde ville have været stærkt i overkanten. Det er ikke unormalt at man bliver en lille time forsinket. Og at man ikke skal være nervøs for ikke at have betalt og reserveret hele turen. Der vil altid være nogen der kan og vil hjælpe. Især i et land som Thailand.

Som nævnt i starten, vil jeg beskrive resten af opholdet som værende hyggelig, solrigt og afslappende.
Mine forældre, Joan, Arne og jeg tog dagen efter jeg var kommet, ud til en ø ved navn Koh Talu. Her havde vi to overnatninger, hvorefter vi tog tilbage til Hua Hin og jeg videre hjem til Vietnam.

Nu kan jeg bare glæde mig til jeg igen skal til Thailand. Næste gang med 6 andre piger🙂

1 kommentar »

  1. Line Said:

    Ihh hvor lyder det dejligt (bortset fra turen derned).
    Skønne billeder – nu vil jeg også til thailand:-)


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Skriv et svar

