F. Kulturen

Sao Mai er en institution, der efter Dr. Lans eget udsagn, benytter sig at en stærk styring fra ledelsen, hvor hun sidder i toppen. Denne ledelsesform mærkes, at bære tydelig præg. En af de steder hvor man tydeligt kan fornemme, at der er en stærk ledelsesform, er i undervisningen.

Lærerinderne får hver mdr., stukket et skema i hånden. Dette skema er rammerne for, hvad der skal foregå i undervisningen. Det er så op til lærerinderne selv at tage stilling til, hvad der helt specifikt skal foregå, men måske pga. den stærke styringsform, har lærerinderne ikke lyst eller mod på, at undervise ud fra egne ideer, men tager i stedet, ideerne der følger med skemaet. Dog oplevede jeg under workshoppen på Sao Mai, at lærerinderne i forhold til vores oplæg, om hvorvidt børnene på Sao Mai skulle være mere aktive i løbet af dagen, havde og gav udtryk for egne holdning, specielt i henhold til tiden.

Et andet sted hvor jeg finder erfaringer for stærk styrelse og klare beslutninger, er i beslutning om hvor vidt forældrene skal inddrages eller ej. Her har Dr. Lan en meget klar holdning, som ligger til grund for tidligere erfaringer. Dr. Lan har valgt, at forældrene ikke skal inddrages i institutionen på nogen måde. Det vil sige, at forældrene ved afhentning af deres barn heller ikke bliver oplyst om, hvad der er sket i løbet af dagen. Dette skyldes, efter sigende, den vietnamesiske kultur. Det er nemlig kutyme, at spørge ind til hvad barnet ikke er god til, og hvad der skal forbedres. Det er altså en meget negativ og kritisk engangsvinkel, som Dr. Lan ser sig fri for, da hun ikke mener, at det gavner nogen parter.

Dr. Lan er eger af Sao Mai, og som kvindelig overhoved er det hende der styrer alt på Sao Mai. Det vil sige, alt hvad hun kan bestemme over. Der er nogle ganske få generelle regler og love hun skal overholde, som kommer fra regeringens side, men i følge Dr. Lan er der generelt ingen fokus på børn med særlige behov fra regeringens side.

Derudover afholder Sao Mai samme højtider, som der finder sted over hele Vietnam. Dette er fx womens day, doctors day, teachers day og Têt holiday som er det helt store. De tre første højtider, fejrer man de forskellige personer. Dette sker gerne i form af gaver og blomster. Sidstnævnte har jeg selv haft æren af at deltage i. Têt betyder nytår på vietnamesisk og betyder for institutionerne, at der er lukket i ca. to uger. Det samme gør sig gældende for næsten samtlige butikker. Dette betyder, at man inden da helst skal have handlet ind. Desværre er det ikke et råd restauranterne benytter sig af, så de sidste dage af ferien, er det ikke længere muligt, at bestille en ret på menukortet, og inden da er det begrænset hvilke retter, der er mulige at bestille. Jeg vil ikke i dette indlæg beskrive selve nytårs aften, men derimod henvise til februar. Her har jeg beskrevet mere fyldestgørende, hvordan jeg var med til at fejre Têt. Sao Mai fejre ingen højtider, der har noget med religion eller andre private holdninger eller foranstaltninger at gøre.

Dette tror jeg skyldes, Dr. Lans ønske om, at alle er velkomne, uafhængig om man er fra land/by, rig/fattig, veluddannet/uden uddannelse, hvilken politisk eller religiøs overbevisning man er af, og om man er meget/lidt politisk eller religiøst engageret.

Dette ses også med de mange forskellige kontakter hun har, i forhold til frivillige. Hun gør meget ud af, at have frivillige, gerne fra europæiske lande, da disse mennesker måske kan hjælpe institutionen og dens ansatte i udviklingen. Det at der er frivillige fra andre kulturer, er helt sikkert med til at sætte sit præg på den kultur der er på Sao Mai.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: